Jul 28, 2015

Pınar ve Gabo

16 Nisan günü bir rüya gördüm ve hayatıma bir renk geldi. Önce kısaca rüyamı anlatayım sizlere. Rüyamda büyülü gerçekçilik ustası Nobel ödüllü Kolombiyalı yazar Gabriel Garcia Marquez evde kitap okuduğum bir sırada evimizin kapısını çalıyor. Kapıyı açıyorum ve eli kolu kitap defter dolu bir şekilde içeriye giriyor. Tabii ki İspanyolca konuşuyor ve ben tek kelime anlamıyorum. Sonra benden bir bardak su istiyor. Onu anlıyorum kırık dökük İtalyancam sayesinde. Ben mutfakta ona su koyarken içeriden bir erkek sesi geliyor. İçeri bir gidiyorum ki kızkardeşimin eşi Carlos (kendisi Meksikalıdır) Gabo ile muhabbeti tuturmuş gidiyor. Carlos bana yardım etmek için rüyama geldiğini ve Gabo’nun bana okumam için 10 kitap ismi vermek istediğini söylüyor. Kitapları rüyamda bir kağıda yazıyorum ve gece rüyadan uyanınca da hemen bu sefer gerçekten bir kağıda yazıyorum. Rüyamda kütüphanemden koşup getirdiğim Yüzyıllık Yalnızlık’ı Gabo’ya imzalatmak istiyorum ama sanki rüyada olduğumu bana hatırlatırmışçasına kitabımı imzalamayı reddediyor. Ben uyanır uyanmaz bu kitapları okumayı kafaya koyuyorum. Rüyayı yakın çevreme anlatıyorum. Instagramda @handanbalioglu_ olarak tanıdığınız, Mavi Koyun blogunun sahibesi Handan “buna #pınarınrüyası adında bir etkinlik yapsak ya” diyiveriyor ve etkinlik fikri o gün doğuyor. Aynı gün (yani rüyayı gördüğümün ertesi günü) facebook’a girdiğimde bana bir yıl önce paylaştığım bir resmi gösteriyor facebook. Tabii ki Gabo’nun resmi çünkü o gün onun ölüm yıldönümü… Rüya tabiri kısmını, işin mistik boyutunu sizin değerlendirmenize bırakıyorum.

Benim ve Handan’ın yoğun okuma programı nedeniyle daha önce okuduklarımızı ayırdıktan sonra kalan 8 kitabı okuyacağımız #pınarınrüyası etkinliği kitaplarının okunacakları tarihleri programlarımıza uydurmak için ciddi emek harcıyoruz. Nihayetinde de 28 Haziran’da Salman Rushdie’nin Geceyarısı Çocukları ile etkinliği başlatıyoruz. 7 Temmuz’da Gabo’dan Albaya Mektup Yok’u okuyoruz. Bugün Isabel Allende’nin Ruhlar Evi’ni okumaya başlayarak etkinliğe devam ediyoruz. Diğer okuyacağımız kitaplar ve okunacakları tarihler ise şu şekilde:
5 Ağustos 2015 | Bay Vivo ve Kokain Kralı / Louis de Bernieres
25 Ağustos 2015 | Kızgın Toprak / Jorge Amado
23 Eylül 2015 | Kağıt İnsanlar / Salvador Plascencia
31 Ekim 2015 | Ricardo Reis’in Öldüğü Yıl / José Saramago
26 Kasım 2015 | Eva Luna / Isabel Allende

Biz bu kitapları okurken kızkardeşim sayesinde Kolombiya’da bir üniversitede (Universidad de los Andes) “Gabriel Garcia Marquez’i ve Macondo’yu Anlamak” adında 6 hafta sürecek, haftada 6 saatlık online, ücretsiz bir kurs olduğunu öğreniyorum. Derhal kayıt oluyorum. Kursum dün başladı. Kurs boyunca hem Gabo’nun çeşitli eserlerini okuyacağız, hem de bu eserleri Gabo’nun kitapları yazdıkları dönemde yaşadıklarıyla birlikte analiz edeceğiz. Bu kapsamda okuyacağımız kitaplar:
27 Temmuz haftası | Yaprak Fırtınası (Gabo’nun ilk eseri. 1955’te yazmış)
3 Ağustos haftası | Albaya Mektup Yok (Ben bu kitabı çok yeni okudum ama kurs için belki tekrar okurum)
10 Ağustos haftası | Hanım Ana’nın Cenaze Töreni
17 Ağustos haftası | Kötü Saatte (Şer Saati)
24 ve 31 Ağustos haftaları | Yüzyıllık Yalnızlık (Geçen sene okudum ama tekrar okuyacağım)

Bu kursta videolar var, tartışmalar var, mini sınavlar var. Kurs tabii ki İspanyolca ama tüm materyallerin İngilizcesi de veriliyor. Örneğin, videolar İngilizce altyazılı. Kurs ilginizi çektiyse ve katılmak isterseniz sanırım halen katılabilirsiniz. İşte linki: https://www.futurelearn.com/courses/macondo-gabriel-garcia-marquez

Uzun zamandır şenlik yayınları veya blog turları dışında bir şey paylaşmamıştım. Konu Gabriel Garcia Marquez olunca olup bitenleri sizlerle de paylaşayım istedim. “Öğrenmenin yaşı yok” nasıl olsa di mi? Bir de bu kurstan memnun kalırsam sonbaharda “Hans Christian Andersen’i ve Masallarını Anlamak” diye bir kurs var. Belki ona da katılırım :p

8 comments :

  1. Pınar şahanesin:) Haber verdiğin için çok teşekkürler. Ben de kayıt oldum.Sevgiler

    ReplyDelete
  2. ne güzel bir etkinlik daha
    bayılıyorum sana ... ♥

    ReplyDelete
  3. Resmen takipçiniz oldum... :))) Önce Yaz Okuma Şenliği şimdi de bu! Ben de kayıt oldum ve okumaya başladım. Sitemde paylaşırım artık deneyimlerimi:
    http://www.kutuphanecadisi.com/

    ReplyDelete
  4. Marquez benim okuma hayatımdaki en büyük boşluklardan biri. FutureLearn MOOC'una birkaç ay önce kaydolmuştum ben, şu an geriden takip ediyorum biraz. Kurstan hemen önce, Yaz Okuma Şenliği kapsamında Mavi Köpeğin Gözleri ve Kırmızı Pazartesi'yi okudum. 40 ve 50lerde yazdığı öykülerden oluşan Mavi Köpeğin Gözleri'nde zaman içinde -çeviriden okusak da- öykülerin biçiminin ne denli değiştiğini çok açık bir şekilde gördüm. Kurs kapsamında okuyacağım 15 yıllık periyotta yayımlanmış kitaplarda da böyle bir değişim olup olmadığını merak ediyorum şuan.

    Yaz Okuma Şenliği'ne online course için okuyacağım bütün kitapları koymuştum ben. Vaktim olmasına rağmen birkaç haftadır pek kitap okuyamıyorum, umarım kısa sürede düzelir bu durum. Bir de şu kitabı aldım geçenlerde:
    http://www.idefix.com/kitap/gabriel-garcia-marquez-gerald-martin/tanim.asp?sid=HF3J0OBDHG0GEFMYR1BI
    Marquez'leri okuduktan sonra bu kitabı okumak istiyorum.

    Güney Amerika Edebiyatı çok yabancısı olduğum bir edebiyat. Ama Roberto Bolano, Alejandro Zambra gibi yazarları okuduktan sonra ve Marquez'le de ufaktan tanıştıktan sonra, kesinlikle daha çok okumak,öğrenmek istiyorum.

    ReplyDelete
  5. Marquez benim okuma hayatımdaki en büyük boşluklardan biri. FutureLearn MOOC'una birkaç ay önce kaydolmuştum ben, şu an geriden takip ediyorum biraz. Kurstan hemen önce, Yaz Okuma Şenliği kapsamında Mavi Köpeğin Gözleri ve Kırmızı Pazartesi'yi okudum. 40 ve 50lerde yazdığı öykülerden oluşan Mavi Köpeğin Gözleri'nde zaman içinde -çeviriden okusak da- öykülerin biçiminin ne denli değiştiğini çok açık bir şekilde gördüm. Kurs kapsamında okuyacağım 15 yıllık periyotta yayımlanmış kitaplarda da böyle bir değişim olup olmadığını merak ediyorum şuan.

    Yaz Okuma Şenliği'ne online course için okuyacağım bütün kitapları koymuştum ben. Vaktim olmasına rağmen birkaç haftadır pek kitap okuyamıyorum, umarım kısa sürede düzelir bu durum. Bir de şu kitabı aldım geçenlerde:
    http://www.idefix.com/kitap/gabriel-garcia-marquez-gerald-martin/tanim.asp?sid=HF3J0OBDHG0GEFMYR1BI
    Marquez'leri okuduktan sonra bu kitabı okumak istiyorum.

    Güney Amerika Edebiyatı çok yabancısı olduğum bir edebiyat. Ama Roberto Bolano, Alejandro Zambra gibi yazarları okuduktan sonra ve Marquez'le de ufaktan tanıştıktan sonra, kesinlikle daha çok okumak,öğrenmek istiyorum.

    ReplyDelete