Oct 8, 2012

Sayın Başkan

Orijinal Adı: El Señor Presidente
Türkçe Adı: Sayın Başkan
Yazar: Miguel Ángel Asturias
Çevirmen: Zeyyat Selimoğlu
Sayfa Sayısı: 287
Değerlendirmem: 2/5
Ben bu kitabı okurken...: ... daraldım, daraldım, daraldım.

NEDEN BU KİTAP?
1967 yılında Nobel Edebiyat Ödülü'nü kazanmış Guatemalalı yazar Miguel Ángel Asturias'ın ne adını ne sanını duymuştum Ankara'daki ilk sahaf ziyaretimi yaptığım o güne kadar. Karanfil Sokak'taki sahaf Çağlar'ın demli çayı eşliğindeki sohbetimiz sırasında tozlu rafta dikkatimi çekmişti bu kitap. Dünya edebiyatını keşfetme gayretlerim nedeniyle de aldım gitti.

KONUSU:
Sayın Başkan, adı bilinmeyen bir Latin Amerika ülkesinde (ki bu ülkenin Guatemala olduğunu iddia etmek yanlış olmaz) acımasız bir diktatörün kurduğu düzenin öyküsüdür. Roman diktatörün kendinden ziyade dikte ettiği yaşamın neden olduğu psikolojik ve sosyal etkileri hakkında. Bu diktatörün nasıl bir düzeni yönettiği ise kitap kapağında tüm yalınlığıyla yer almaktadır. Fazla da söze gerek yoktur.

DEĞERLENDİRMEM:
Kitapta yer alan olaylar gerçekten çok iç parçalayıcıydı ama İspanyolca isimlere çok alışık olmamamdan mı, olayların detaylarına konsantre olmaktan çekindiğimden mi yoksa Güney Amerika devrimlerine olan yabancılığımdan mı bir türlü ısınamadım bu kitaba. Kaç defa kitabı okurken başka düşüncelere daldım gittim. Sadece insanların canının diktatörce iyice acıtıldığı bölümlerde soğuk duş etkisi yarattı kitap bende. Bilim kurgu okumadım. Farklı bir ülke edebiyatından okudum ama olmadı. Hakkını veremedim sanki ben bu kitabın.

Sayın Başkan özel bir kitap aslında. Latin Amerika'da her çeşit devrimde veya devrimi çağrıştıran herhangi bir halk hareketinde doğrudan toplatılan veya yasaklanan kitapların başında geliyor senelerdir. Asturias kitabın yazımını 1933'te tamamlamış ama kitap ilk kez 1946'da Meksika'da basılmış. Zaten Asturias romanın yazımını tamamladığında Paris'te sürgündeymiş. Yıllar sonra Nobel Edebiyat Ödülü'nü kazanmasında da kitaplarında korku öğelerini betimlerken kullandığı sürrealist yaklaşımların etkili olduğundan bahsedilmiş hep. Acaba ben bu sürrealist yaklaşımları anlamadığım için mi sevemedim kitabı? Kim bilir?

1 comment :

  1. off senin dünya edebiyatı kategorilerine bakıyorum da sayende okumadığımız ülke kalmamış:)) sanırım bu kitap eşimin babasının hediye ettiği nobel dizisinde var. bari bunu okuyayım ben de "hiç okumadığımız bir ülkenin edebiyatından olan kitap" başlığı için:))

    ReplyDelete